Světlo Kadaň, z.s., §59 - Kontaktní centra

Území, na kterém je služba poskytována

Ambulantní:

Cílové skupiny

  • osoby ohrožené závislostí nebo závislé na návykových látkách

Věkové skupiny

  • dorost (16-18 let) : Služba je poskytována od 15 let
  • mladí dospělí (19-26 let)
  • dospělí (27-64 let)
  • mladší senioři (65-80 let)
  • starší senioři (nad 80 let)

Kontaktní údaje na službu

Popis sociální služby

1. Komu je služba určena

Osoby starší 15ti let

Primární cílová skupina

  • Osoby ohrožené závislostí a osoby v různých stupních závislostního chování:

- uživatelé pervitinu, heroinu, subutexu a dalších nealkoholových drog
- uživatelé inhalačních látek
- alkoholoví uživatelé, gambleři
- intenzivní uživatele konopí
- experimentátoři, víkendoví uživatelé výše uvedených látek

  • Sekundární cílová skupina

 - Školy, instituce, rodinní příslušníci, přátelé, známí a osoby, které se potýkají s problémem vycházejícím primárně z drogového kontextu – využívají především
poradenských služeb.

2. S čím Vám můžeme pomoci?

NABÍZENÉ ČINNOSTI
Základní činnosti K-centra (Sociálně terapeutické činnosti; Pomoc při uplatňování práv, oprávněných
zájmů a při obstarávání osobních záležitostí a Poskytnutí podmínek pro osobní hygienu) jsou
realizovány prostřednictvím níže popsaných služeb. Kompletní výčet služeb je dostupný na webových
stránkách. V závislosti na tom, o jakou službu se jedná, mohou být služby poskytovány osobně, po
telefonu, či online.

  • Poradenství

Odehrává se formou rozhovoru v samostatné místnosti zajišťující soukromí. Může být poskytnuto
individuálně i za účasti více osob. Jednat se může o jednorázové poradenství, ale také dlouhodobější,
strukturovanější práci. Poradenství mohou využít uživatelé návykových látek/osoby s nelátkovou
závislostí, stejně jako další osoby, které jsou užíváním ohroženy. Zejména se jedná o partnery uživatelů,
rodinné příslušníky a podobně.
Poradenství je zaměřené na řešení aktuálních problémů a zvyšování kompetence uživatele tyto problémy
řešit. Podle potřeb uživatele mohou být tématem interpersonální vztahy, rodina, návykové látky, škola,
zaměstnání, sociálně právní a jiné. Obsahuje vyhodnocení situace, nabídky řešení, poskytnutí informací
a podpory a společné nalezení řešení vedoucí k odstranění obtíží.

  • Krizová intervence

Jedná o pomoc člověku, který se ocitl v krizové situaci a nedokáže ji zvládnout vlastními silami. Cílem
je stabilizace a podpora pro zvládnutí této situace. Odehrává se formou rozhovoru v samostatné
místnosti. Rozhovor je směřovaný na základní orientaci v příčinách krize, nalezení okolností, které
přispěly k jejímu vzniku, objevení a posílení schopnosti vyrovnat se se zátěží, získání náhledu na rozsah
problému, návrh opatření. Může jít o jednorázová, či opakovaná setkání.

  • Informační servis

Předávání informací v ústní i písemné podobě. Informace jsou podávány výhradně na základě
vyjádřeného zájmu uživatele. Odpovídají povaze situace, stavu uživatele a možnostem pracovníka.
Předávané informace se nejčastěji týkají rizik spojených s užíváním legálních i nelegálních návykových
látek, možnostech prevence a řešení závislosti, zásad „bezpečnějšího užívání“ a „bezpečnějšího sexu“,
zdravotní problematiky, systému zařízení v síti péče o uživatele drog, sociálně-právního minima atd.

  • Sociální práce

Pracovníci poskytují poradenství při vyřizování sociálně právní agendy a pomáhají uživatelům
orientovat se v jejich aktuální situaci a možnostech jejího řešení. Nejčastěji se jedná o hledání
zaměstnání, bydlení, vyřízení osobních dokladů, registrace na ÚP, či finanční zabezpečení. Jednat se
může o jednorázovou pomoc či pomoc dlouhodobějšího charakteru.

  • Zprostředkování kontaktu a asistence

Klienti mají možnost využít v zařízení telefon a internet k obstarání svých osobních záležitostí (kontakt
s Úřady práce, s odděleními sociální péče na Městských a Obecních úřadech, s Policií ČR, se soudy, s
Probační a mediační službou ČR, s potenciálními zaměstnavateli, na ubytovny,...). Uživatele služby je
možné v případě potřeby do těchto zařízení doprovodit.
V zařízení dochází také ke zprostředkovávání kontaktů s rodinou, především v podobě mediace a
facilitace komunikace mezi klientem a jeho rodiči.

  • Hygienický servis

Uživatelé služeb mají možnost využít sprchu a praní prádla (včetně poskytnutí hyg. potřeb, ručníku).
Součástí služby je také poskytnutí ošacení uživatelům/zájemcům, kteří jsou natolik sociálně
znevýhodněni a destabilizováni, že jejich stávající ošacení jim neusnadňuje navázání kontaktu s jejich
přirozeným sociálním prostředím.

  • Distribuce harm reduction materiálu

Jedná se o základní poskytovanou službu v rámci filozofie harm reduction (snižování rizik), na jejímž
principu je založena práce s uživateli návykových látek. Uživatelé mají možnost si vyměnit použité jehly
za čisté a obdržet celý set, který zajišťuje sterilitu aplikace. Dle potřeby je vydáván také další materiál
(např. prezervativy, alobal, želatinové tobolky, pomůcky ke šňupání drogy, atd.). Prostřednictvím této
služby dochází k ochraně zdraví jak samotných uživatelů, tak i celé společnosti.

  • Testování

Jedná se o orientační testy detekující přítomnost metabolitů drog v moči, případně testy těhotenské.
Testování je prováděno na žádost uživatele. Vždy se jedná o testy orientační, jejichž vyhodnocení trvá
řádově jednotky minut. Součástí služby je také pretestové a posttestové poradenství.
Dále je poskytováno testování na přítomnost protilátek hepatitidy C v krvi, prováděné prostřednictvím
trnových testů. Testování se provádí na žádost uživatele. Vždy se jedná o testy orientační,
neoddělitelnou součástí je pretestové a posttestové poradenství.

  • Zdravotní servis

Jedná se o poskytnutí základního ošetření uživatele s tím, že v případě vážnějšího poranění je
poskytnuta neodkladná péče a uživatel je odkázán na zdravotnické zařízení.

  • Potravinový a nutriční program

Jedná se o zajištění základních potravin a vitamínů. Prostřednictvím tohoto servisu jsou u uživatelů
alespoň v základní míře snižována zdravotní rizika rizikového životního stylu.

Časový rozsah poskytování služeb

  • Ambulantní
    • Pondělí  :  7:30-18:00  -  V období červen-srpen je provozní doba prodloužena do 20:00. V době od 12:00-13:00 nejsou služby poskytovány
      Úterý  :  7:30-16:30  -  V době od 12:00-13:00 nejsou služby poskytovány
      Středa  :  7:30-16:30  -  V době od 12:00-13:00 nejsou služby poskytovány
      Čtvrtek  :  7:30-16:30  -  V době od 12:00-13:00 nejsou služby poskytovány
      Pátek  :  7:30-16:30  -  V době od 12:00-13:00 nejsou služby poskytovány
  •  

Úhrada za služby

NEPLACENÁ SLUŽBA

Bezbariérovost

NE

Služba není bezbariérová, při vstupu do zařízení i jednotlivých prostor jsou schody. Pracovníci se vždy
snaží zájemcům vyjít vstříc a individuálně dojednat využití služeb dle možností
pracovníků/služby/uživatele/zájemce.

Název poskytovatele

Světlo Kadaň, z.s.

IČ poskytovatele

65650701

Kontaktní údaje na poskytovatele

Pobytové a ambulantní

Sportovní 359/32,36001 Karlovy Vary

Terénní forma